אסתר המלכה

דמותה של אסתר המלכה ברוכים הבאים לאתר הפורים של בית חב"ד

אסתר המלכה

חג פורים מציין את נס ההצלה של עם ישראל מדי המן הרשע שרצה להשמיד את כל היהודים בימי האימפריה הפרסית.

באתר הפורים של בית חב"ד תלמדו את מצוות ומנהגי היום וכל מה שצריך לדעת על חג פורים.

בנוסף באפשרותכם לקיים את מצוות מתנות לאביונים ומחצית השקל באמצעות בית חב"ד בביט או אשראי.

התרומות באתר מוכרות לצרכי מס לפי סעיף 46.

סליקת הכספים והפקת קבלות תרומה באמצעות עמותת בית חב"ד שדרות שע"י צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש ע"ר ח.פ 580177434.

תוכן עניינים

אסתר המלכה תעודת זהות

אסתר המלכה נולדה לאביחיל, משבט בנימין, שהיה מצאצאי שאול המלך. מיום לידתה היא היתה יתומה ללא אב ואם.

חז"ל אומרים שכאשה הרתה אמה, מת אביה. ובשעת הלידה אמה מתה.

חינוך בבית מרדכי

מרדכי בן דודה אימץ את אסתר לבת. למרות שהיה ראש הסנהדרין הקדיש זמן לטפל ביתומה שתחת חסותו במסירות ובחום, כפי שמטפלת אומנת בתינוק. מרדכי חינך ולימד אותה כל מה שילדה יהודייה צריכה לדעת.

שמה העברי של אסתר המלכה

שמה העברי של אסתר המלכה הוא הדסה לשם הדסה מספר רמזים.

  • אסתר היתה ירקרקת כמו הדס, וחוט של חן משוך עליה. ההדס רענן וירוק גם בימות הגשם וגם בימות החמה, כך אסתר נשארה תמיד בצדקותה.
  • להדס יש ריח טוב וטעם מר. כך אסתר היתה טובה למרדכי ומרה להמן.
  • ההדס נראה כאילו אין בו ריח, רק כאשר משפשפים אותו יש ריח. כך אסתר, המעשים שלה לא נראים הגונים, אך כשבודקים לעומק רואים שכל מה שעשתה היה טוב ונכון.

פירוש השם אסתר

מרדכי ידע ברוח הקודש, שאסתר תגיע לבית המלך אחשוורוש. הוא רצה להסתיר את מוצאה, שלא יידעו שהיא יהודייה. ולכן הסתיר את שמה האמיתי וקרא לה אסתר.

  • אסתר – מלשון הסתרה.
  • הדס בארמית – אסתא
  • הדס ביוונית – אסתהר

נסתרת

גם בני ישראל קראו להדסה אסתר. היה זה נסתר בעיניהם האם היא צדיקה או לא, מספר נקודות שעוררו ספיקות .

  • אסתר לא התנגדה לנישואין עם המלך אחשוורוש עובדה שמעוררת תהייה.
  • הקב"ה לא עשה נס לאסתר, כמו שנעשה לשרה אימנו כשנלקחה לבית פרעה, אשר מסופר בתורה שבאו נגעים קשים לפרעה ועבדיו.

 לאחר שנעשה נס פורים ועם ישראל ניצל בזכות אסתר המלכה, הכירו כולם, שאסתר באמת צדיקה.

יופייה של אסתר

אסתר היתה יפת תואר וטובת מראה. אמנם היא היתה יתומה, וחייהם של יתומים רוויים בצער, שמקפח את יופיים. גם הנדודים והגלות לא מוסיפים ליופי, אך מרדכי גידל אותה כמו בת, ולא נתן לה להצטער כלל.

גם לאחר שגדלה אסתר ולא היתה זקוקה לטיפולו של מרדכי, היא נשארה לגור בביתו.

אסתר נלקחת אל בית המלך

ברגע שיצאה הפקודה להביא את כל הבנות אל המלך, החביא מרדכי את אסתר. אסתר הצניעה את עצמה שלא יראו אותה, אבל נשות הפקידים הכירו אותה ושבחו את יופייה באזני הפקידים. הם לא ידעו מאיזה עם היא. הם סיפרו למלך, והוא הוציא צו, שנערה שתחביא את עצמה, מסתכנת בגזר דין מוות.

כשמרדכי שומע על כך, הוא מוציא את אסתר ומערב אותה בין כל הבנות, כדי שלא יידעו מאיזה עם היא.

אסתר המלכה בבית המלך

אסתר חששה שיאלצו אותה לאכול ממטבח המלך. ולכן אמרה שהיא אוכלת רק ירקות. אסתר מצאה חן בעיני הגי והוא נתן לה את מבוקשה ותמרוקיה, מבלי שתצטרך להמתין.

בנוסף הגי נתן לאסתר שבע משרתות מבית המלך, בשונה משאר הנשים. אסתר עשתה תורנות, שכל אחת תשרת אותה יום אחד. היא קראה לכל משרת בשם היום שבו היא משרתת אותה, ולמשרתת של היום השביעי קראה שבת, כך היא זכרת תמיד מתי יום שבת.

אסתר בשליחות מרדכי

אסתר נבחרת להיות מלכה, אך נשארת נאמנה למרדכי. הוא מבקש ממנה לגלות למלך, ששני משרתיו זוממים להרעיל אותו, והיא מספרת את המזימה למלך בשם מרדכי.

כאשר מרדכי מבקש מאסתר להיכנס אל המלך ולבקש שיבטל את הגזרה של המן, היא שומעת לו, למרות שחששה בתחילה מהסיכון הגדול שבכניסה אל המלך ללא רשות.

נס פורים

הנס מתרחש על ידי אסתר. היא מזמינה את המלך למשתה עם המן, אחר כך למשתה נוסף. במשתה השני היא מגלה, שהיא יהודייה, ושסכנה גדולה מרחפת על עמה. היא גורמת לביטול גזירת המן, שנתלה לבסוף על העץ שהכין למרדכי.

קראו בהרחבה את סיפור פורים.

מגילת אסתר

אסתר בקשה מהחכמים "כתבוני לדורות". שיכתבו את המגילה ושיקבעו את חג פורים וקריאת המגילה לדורות. ואכן בקשתה התקבלה והמגילה היא חלק מכתבי הקודש – התנ"ך.

מאחר שהיא זאת שהתעסקה במיוחד עם כתיבת המגילה, נקראת המגילה על שמה.
הרמב"ם כותב : "כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידין ליבטל לימות המשיח, חוץ ממגילת אסתר, והרי היא קיימת כחמישה חומשי תורה וכהלכות של תורה שבעל-פה שאינן בטלין לעולם". וזאת משום שכתוב במגילה: "וימי הפורים האלה לא יעברו מתוך היהודים וזכרם לא יסוף מזרעם".

קראו אודות מצוות חג הפורים

אסתר המלכה