עד דלא ידע

עד דלא ידע - ביאור הציווי של חז"ל בגמרא להשתכר בחג הפורים.

ברוכים הבאים לאתר פורים עם חב"ד.

בפורים אנו מציינים את נס ההצלה של היהודים מדי המן הרשע בימי האימפריה הפרסית.

באתר הפורים תלמדו את הלכות ומנהגי היום, וכל מה שצריך לדעת על החג.

בנוסף באפשרותכם לקיים את מצוות מחצית השקל ומתנות לאביונים בביט או אשראי.

התרומה באמצעות בית חב"ד שדרות שע"י צעירי אגודת חב"ד באה"ק (ע"ר) ח.פ 580134229

תוכן עניינים

עד דלא ידע

נאמר בגמרא:

"מיחייב אינייש לבסומי בפוריא, עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי"

ובתרגום לעברית:

חייב אדם להשתכר בחג הפורים עד שיגיע לרמת שכרות שלא ידע להבחין בין ארור המן לברוך מרדכי.

בהלכות חג הפורים נפסק להלכה כפי דברי הגמרא הנ"ל.

המנהג בנוגע לפועל 

פשטות המצווה בנוגע לפועל היא לשתות יין יותר מהרגילות.

פעמים רבות הורה הרבי מליובאוויטש שאחד מהקהל יתנדב להוציא ידי חובת המצווה את הציבור באופן של שתיית יין של עד דלא ידע.

חשוב להדגיש אדם שיודע שחס ושלום על ידי כך שישתה הוא יעשה דברים לא טובים או יזלזל באיזו שהיא מצווה עדיף שלא ישתה בכלל.

ובהקשר זה מעניין לצטט את דברי המאירי במסגת מגילה שכתב כדברים הבאים:

"לא נצטוונו על שמחה של הוללות ושל שטות, אלא בשמחה של תענוג שיגיע מתוכה לאהבת השם יתברך והודאה על הניסים שעשה לנו".

הציווי לשתות יותר מהרגילות הוא חלק ממצוות סעודת פורים, וחשוב לא לשכוח את ההלכה שעדיף להרבות במתנות לאביונים מלהרבות בשאר מצוות היום.

מה הכוונה עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי

מה הפירוש שאדם צריך להשתכר בפורים עד שלא ידע להבחין בין המן למרדכי, לכאורה מדובר בדרישה מאד מוזרה.

מצינו פירושים רבים בהבנת דברי הגמרא ובמסגרת המאמר הקצר לא נצטט את כולם אלא נצטט את דברי הרמב"ם שאף הוזכרו ברמ"א להלכה.

הרמב"ם בהלכות מגילה (פרק ב' הלכה ט"ו) מסביר את משמעות דרישת ההלכה להשתכר "עד דלא ידע…" וזה לשונו:

"כיצד חובת סעודה זו? שיאכל בשר וישתה יין עד שישתכר וירדם בשכרותו"

הסבר הרבי מליובאוויטש – משמעות השינה לפי החסידות

הקדמה

הרבי באחד משיחותיו מסביר את הרציונל בדברים הנ"ל ע"פ מאמר חז"ל בגמרא על הפסוק במגילה "קיימו וקבלו היהודים" מסבירים החכמים קיימו מה שכבר קבלו.

כלומר שבחג הפורים נעשה השלמות והגמר של מתן תורה.

כי במתן תורה כביכול הקב"ה הכריח את עם ישראל לקבל את התורה כמו שכתוב במדרש "שהקב"ה כפה עליהם הר כגיגית".

ואילו בפורים עם ישראל קיבל מרצונו החופשי את התורה לאחר נס ההצלה שאירע בסיפור פורים.

משמעות השינה 

התורה היא תורתו של הקב"ה האין סופי ובלתי מוגבל.

הנברא מצד עצמו לא יכול להשיג את תורתו של הקב"ה בשכלו הגשמי וכליו המוגבלים.

אם כן הדרך לקבלת התורה היא על ידי שהאדם "ישתכר וירדם בשכרותו" כמו שמצינו במתן תורה שעל כל דיבור של עם ישראל פרחה נשמתם.

כלומר שהכלי לקבלת החכמה האין סופית היא על ידי ההתבטלות של האדם וזה מתבטא בעניין השינה.

***

לסיום נזכיר לא לשכוח לקיים את מצוות זכר למחצית השקל עליה נאמר בספרים הקדושים שהיא סגולה והבטחה שלא יקרה פגע רע באותה השנה!

 

עד דלא ידע

מחצית השקל ומתנות לאביונים

מתנות לאביונים ותרומה זכר למחצית השקל לפעילות חב"ד בשדרות עם החיילים ותושבי הדרום!

התרומה מוכרת לצרכי מס [סעיף 46]

אפשר לפנות אלינו גם באמצעות whatsapp

מתנות לאביונים

תרומה בביט / אשראי / פייפאל קבלה מוכרת למס סעיף 46

תרומה למשפחות נזקקות תושבי הדרום באמצעות חב"ד בשדרות!